ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Έκθεση στο Βυζαντινό Μουσείο»
Από την Τρίτη 23 Μαρτίου θα είναι ανοικτή για το κοινό
στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο η έκθεση με τίτλο
«Το Βυζάντιο και η νεώτερη τέχνη. Η πρόσληψη της βυζαντινής τέχνης στην ελληνική ζωγραφική του α΄ μισού του 20ού αιώνα».
Στην έκθεση παρουσιάζονται 50 έργα από τους σημαντικότερους ζωγράφους της περιόδου (Κωστής Παρθένης, Φώτης Κόντογλου, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Τσαρούχης, Σπύρος Παπαλουκάς, Σπύρος Βασιλείου, Αγήνορας Αστεριάδης και Πολύκλειτος Ρέγκος), πολλά από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά. Στόχος της έκθεσης είναι να καταδείξει την επίδραση που άσκησε η βυζαντινή τέχνη στα εικαστικά δρώμενα, από τη στροφή του 20ου αιώνα και μέχρι το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους αφομοιώθηκε στο έργο των καλλιτεχνών.
Διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες:
1. Κωστής Παρθένης, ο δάσκαλος και εισηγητής του διαλόγου με τη βυζαντινή τέχνη.
2. Το ταξίδι στο Άγιον Όρος: Η ανακάλυψη της βυζαντινής τέχνης· η παραγωγή αντιγράφων.
3. Ο Φώτης Κόντογλου και οι μαθητές του.
4. Οι θρησκευτικές παραγγελίες.
5. Η επίδραση της βυζαντινής τέχνης στην κοσμική παραγωγή.
Τα έργα εκτίθενται στην τελευταία αίθουσα της μόνιμης έκθεσης του Βυζαντινού Μουσείου που φέρει τον γενικό τίτλο «Το Βυζάντιο και η νεώτερη τέχνη». Όπως έγραψε για τον ειδικό κατάλογό που κυκλοφορεί ο Διευθυντής του μουσείου Δημήτρης Κωνστάντιος, πρόκειται για «μια μουσειολογική καινοτομία που αφορά την παρουσίαση της πρόσληψης του βυζαντινού πολιτισμού από τους σύγχρονους καλλιτέχνες». Φιλοδοξία του Μουσείου είναι στην αίθουσα αυτή να παρουσιάζονται εναλλασσόμενες μικρές εκθέσεις κι άλλες δράσεις «με θέματα που αφορούν τις ποικιλόμορφες συνδέσεις του Βυζαντίου με την εποχή μας. Σε κάθε περίπτωση», συνεχίζει ο Δ. Κωνστάντιος «επιθυμούμε να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού, να ερεθίσουμε την περιέργειά του με επίκαιρα προβλήματα και να επιτελέσουμε το καθήκον μας ως ενεργό μουσείο του σήμερα».
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 13 Ιουνίου.
Χορηγός επικοινωνίας: ΕΡΤ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Πληροφορίες: Γραφείο Τύπου Βυζαντινού Μουσείου, Μάγδα Ζήνδρου
(2107294926, press@byzantinemuseum.gr)
Κ. Παρθένης, Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου (1931). Ελαιογραφία, 118 εκ. x 117 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Σπ. ΛοβέρδουΚ. Παρθένης (1878-1967), ”Γυναίκα με χρυσόψαρα”Κ. Παρθένης, Η Ανάστασις (1917), Εθν. ΠινακοθήκηΦώτης Κόντογλου: «Αρματολοί και Κλέφτες», 1948Φώτης Κόντογλου "Η Εις Άδου Κάθοδος", Παρεκ. οικογ. Ζαΐμη, Ρίο ΠατρώνΦώτης Κόντογλου, "Ο Άγιος Χριστόφορος",1946.Τοιχογραφία. Ζωοδόχος Πηγή, ΠαιανίαΝίκος Εγγονόπουλος (1910-1985) “Αργώ”Νίκος Εγγονόπουλος, "Η θυσία του ποιητή Ιάσωνος Κλεάνδρου εν Κομμαγηνή", 1935
αυγοτέμπερα σε χαρτόνι, 25x25 εκ.Νίκος Εγγονόπουλος, "Ιωάννης ο Πρόδρομος", αχρονολόγητο, αυγοτέμπερα σε ξύλο, 19,5x25,5 εκ.Γιάννης Τσαρούχης, "...αυτό το μάθημα βυζαντινής τεχνικής", Μυτιλήνη 1965Γιάννης Τσαρούχης, "Γέννηση του Χριστού", Τέμπερα σε τέσσερα χαρτόνια, 1946Γιάννης Τσαρούχης, «Καφενείον "Ο Παρθενών"»Σπύρος Παπαλουκάς, "Σκήτη Αγίου Ανδρέα" (1932-5), κάρβουνο και χρωματιστά κραγιόνια
σε χαρτί, 148x137 εκ.Σπύρος Παπαλουκάς, "Αρσανάς στο Άγιον Όρος" (1935), Λάδι σε χαρτόνι, 81x75 εκ.Σπύρος Παπαλουκάς, Μονή Παντοκράτορος (1924), Λάδι σε χαρτόνι, 50,5x48,5 εκ.Σπύρος Βασιλείου, Η εικονογράφηση του Αγίου Διονυσίου στη ΑθήναΑγήνωρ Αστεριάδης (1898-1977), Πειραιάς (αχρονολόγητο;). Τέμπερα, 202 εκ. x 122 εκ. Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου.Αγήνωρ Αστεριάδης, Αγιογράφηση στο ναό της Παλαιάς Επισκοπής Τεγέας.Αγήνωρ Αστεριάδης, Τοπίο με δέντρα (1924) Λάδι σε χαρτόνι, 34x34 εκ.Πολύκλειτος Ρέγκος, "Χειμώνας-Μεγίστη Λαύρα", (1934), 24,5x30,5 εκ.Πολύκλειτος Ρέγκος, "Μονή Μεγίστης Λαύρας", 1939, αυγοτέμπερα, 84x102 εκ., Συλλογή Δημοτικής Πινακοθήκης ΘεσσαλονίκηςΠολύκλειτος Ρέγκος, "Θαλασσογραφία ΙΙ", αυγοτέμπερα και λάδι σε νοβοπάν, 123 x 58 εκ.
Γεια σου Λιάνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήήθελα να σε ρωτήσω σχετικά με την ρήση του Julian Beck που παραθέτεις κάτω από την ονομασία του blog σου. Πού την βρήκες;
Γειά σου Μαριάνα μου και Χρόνια Πολλά!!! Ευχομαι μια καλύτερη Ανάσταση για όλους μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ρήση αυτή αναφέρεται από τον Julian Beck, στο βιβλίο της Erica Bilder, "Theandric: Julian Beck's Last Notebooks" (Contemporary Theatre Studies Εditions), και προέρχεται από ένα γραπτό του Ζαν Κοκτώ. Θα το βρω το αυθεντικό και θα στο γράψω...
Πολλά φιλιά
Καλο Πάσχα και σε σένα να'σαι καλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκοπεύω να χρησιμοποιήσω αυτή τη φράση σε μια εργασία σχετικά με τις ...επιμέλειες καλλιτεχνικών εκθέσεων και σε ένα σημείο φαίνεται ταιριαστή. Οπότε αν έχεις την σελίδα όπου αναφέρεται θα μου ήταν πολύ βοηθητικό! Σε ευχαριστώ και πάλι!