Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010

Η Τέχνη της Αλχημείας...η Αλχημεία στην Τέχνη






Μιλώντας για αλχημεία, φανταζόμαστε την εικόνα ενός σεβαστού φιλόσοφου αλχημιστή σκυμμένου πάνω στις φιάλες του με τα αναβράζοντα υγρά και βυθισμένου στην αναζήτηση για τον ασαφή φιλοσοφικό λίθο, που θα μπορεί να αλλάξει μια μάζα λιωμένου μολύβδου σε ολοκάθαρο χρυσό.
Αυτή η εικόνα του αλχημιστή, παρόλο που δημιουργήθηκε σχετικά νωρίς στην ιστορία της αλχημείας, έγινε πολύ δημοφιλής κατά τον 20ο αιώνα αν και οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ελάχιστα για το θέμα.



Μια άλλη άποψη θεωρούσε τους αλχημιστές ως μυστηριώδεις τύπους που ανήκαν σε κάποια μυστική οργάνωση και επικοινωνούσαν μεταξύ τους με κωδικοποιημένα μηνύματα. Θεωρήθηκε ακόμα ότι διέθεταν παραφυσικές δυνάμεις, οι οποίες τους επέτρεπαν να κάνουν διάφορα μαγικά πράγματα και να ζουν μέχρι πολύ βαθιά γεράματα. Έτσι, οι αλχημιστές ταυτίστηκαν στη λαϊκή φαντασία με τους μάγους.
Οι στερεότυπες αυτές απόψεις δεν μας επιτρέπουν να εκτιμήσουμε το εύρος της αλχημείας και τους διάφορους τρόπους που ενέπνευσε τόσους ανθρώπους ανά τους αιώνες.






Τι είναι λοιπόν η αλχημεία;
Είναι ένα πολύπλευρο θέμα. Είναι μια πρόωρη μορφή χημικής τεχνολογίας που διερευνά τη φύση των ουσιών. Είναι επίσης μια φιλοσοφία του κόσμου και του χώρου της ανθρωπότητας στο καθεστώς των πραγμάτων. Η Αλχημεία ανέπτυξε μια καταπληκτική γλώσσα εμβληματικού συμβολισμού στην προσπάθειά της να εξερευνήσει το σύμπαν και τον άνθρωπο. Είχε ισχυρή φιλοσοφική βάση, και πολλοί αλχημιστές ενσωμάτωσαν θρησκευτικές μεταφορές και πνευματικά ζητήματα στις αλχημικές ιδέες τους.





Περίπου τέσσερις χιλιάδες βιβλία εκδόθηκαν από το 16ο μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα, που ασχολούνται με την αλχημεία μέσα από ποικίλες και αμέτρητες απόψεις. Πολλές χιλιάδες χειρογράφων, χειρόγραφα γράμματα, σημειώσεις και σχόλια που υπάρχουν στις βιβλιοθήκες της Ευρώπης και της Βορείου Αμερικής, είναι υπέροχα διακοσμημένα με έγχρωμες μικρογραφίες, απεικονίσεις και χάρτες. Η αλχημεία, μέσα από τον μεγάλο όγκο των συγγραμμάτων, άσκησε επιρροή σε όλη την πρόωρη σύγχρονη περίοδο. Βλέπουμε συχνά την επιρροή αυτή στις εργασίες των συγγραφέων, των ποιητών και των καλλιτεχνών της εποχής.
Τον 20ο αιώνα, το ενδιαφέρον για την αλχημεία αναβίωσε, μετά την απόλυτη έλλειψη κάθε σχετικού ενδιαφέροντος κατά τον 19ο αιώνα. Σήμερα, η αλχημεία χρησιμοποιείται συχνά ως μια λέξη για να περιγράψει δυσνόητους και αινιγματικούς συμβολισμούς, ή την ιδέα του πνευματικού μετασχηματισμού και της εσωτερικής αλλαγής.


Η αλχημεία γεννήθηκε στην αρχαία Αίγυπτο, όπου χρησιμοποιήθηκε η λέξη Khem σε σχέση με τη γονιμότητα των πεδιάδων γύρω από το Νείλο. Οι Αιγυπτιακές πεποιθήσεις για τη ζωή μετά το θάνατο, και οι διαδικασίες μουμιοποίησης που ανέπτυξαν, αποτέλεσαν τις πρώτες γνώσεις της χημείας και την προσδοκία της αθανασίας.




Από το 332 Π.Χ., ο Μέγας Αλέξανδρος είχε κατακτήσει την Αίγυπτο. Οι Έλληνες φιλόσοφοι ενδιαφέρθηκαν τότε για τις αιγυπτιακές επιστήμες. Οι ελληνικές απόψεις για τα τέσσερα στοιχεία της φύσης -φωτιά, γη, αέρας και νερό- , συγχωνεύθηκαν με την αιγυπτιακή ιερή επιστήμη. Το αποτέλεσμα ήταν η Khemia, η ελληνική λέξη για την αιγυπτιακή Khem..




Όταν η Αίγυπτος καταλήφθηκε από τους Άραβες τον 7ο αιώνα, προστέθηκε το πρόθεμα «al-» στη λέξη Khemia. Αl-Khemia, που σημαίνει "η χώρα του μαύρου" και μπορεί να θεωρηθεί ως μια πιθανή προέλευση για την λέξη αλχημεία. Η ελληνική λέξη khumos, που σημαίνει «ρευστό» προτάθηκε ως μια εναλλακτική προέλευση για τη λέξη αλχημεία. Είναι ατυχές το γεγονός ότι η αλχημεία δεν είναι περισσότερο γνωστή σχετικά με αυτή την πρόωρη περίοδο της ιστορίας της. Το 391, οι Χριστιανοί έκαψαν τη μεγάλη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, με αποτέλεσμα να καταστραφούν πολλά σχετικά έργα.


Η Αλχημεία αναπτύχθηκε επίσης ανεξάρτητα στην Κίνα από ταοϊστές μοναχούς.
Οι μοναχοί επιδίωξαν τόσο την εξωτερική όσο και την εσωτερική εξέλιξη. Η πρώτη ασχολείται με τα ανόργανα άλατα, τα φυτά κ.λπ., που θα μπορούσαν να παρατείνουν τη ζωή, και η δεύτερη είναι η χρήση τεχνικών, όπως το Qigong, για να αναπτύξουν το "chi" (τη δύναμη της ζωής του Σώματος).

Όπως η Κίνα και η Αίγυπτος, έτσι και η Ινδία ανέπτυξε την αλχημεία ανεξάρτητα. Οι Ινδοί είχαν πεποιθήσεις παρόμοιες με τους κινέζους: η χρησιμοποίηση εξωτερικών και εσωτερικών μεθόδων θα εξαγνίσει τον οργανισμό και θα παρατείνει τη ζωή.


Οι Ινδιάνοι εφηύραν τον χάλυβα και πολύ πριν από τους Bunsen και Κίρχοφ συνειδητοποίησαν τη σημασία του χρώματος της φλόγας στον προσδιορισμό των μετάλλων.

Η εισαγωγή της αλχημείας στη Δύση ήρθε τον 8ο αιώνα, όταν οι Άραβες την έφεραν στην Ισπανία. Από εκεί γρήγορα εξαπλώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Οι αραβικές πεποιθήσεις ήταν ότι τα μέταλλα αποτελούνταν από υδράργυρο και θείο σε ποικίλες αναλογίες. Ο χρυσός θεωρήθηκε ως το τέλειο μέταλλο και όλα τα άλλα είχαν μικρότερη αξία, μια ιδέα άκρως δημοφιλής μεταξύ των Δυτικών αλχημιστών. Πίστευαν ακράδαντα ότι τα υποδεέστερα μέταλλα θα μπορούσαν να μετατραπούν σε χρυσό μέσα από μία ουσία γνωστή ως «φιλοσοφική λίθος».
Η «φιλοσοφική λίθος», θεωρείτο επίσης ότι μπορούσε να προσδώσει Αθανασία. Το κινεζικό όνομα για τον λίθο ήταν «το χάπι της Αθανασίας».



Στην Ευρώπη, η αλχημεία οδήγησε στην ανακάλυψη της παρασκευής των αμαλγαμάτων και σε πολλές άλλες χημικές διεργασίες καθώς και τις συσκευές που απαιτούνταν για αυτά.
Από τον 16ο αιώνα, οι αλχημιστές στην Ευρώπη είχαν χωριστείσε δύο ομάδες:
Η πρώτη ομάδα επικεντρώθηκε στην ανακάλυψη νέων ενώσεων και στις αντιδράσεις τους και εξελίχθηκε η σημερινή επιστήμη της χημείας.
Η δεύτερη συνέχισε να εξετάζει την πιο πνευματική, μεταφυσική πλευρά της αλχημείας, την αναζήτηση της Αθανασίας και της μεταστοιχείωσης των μετάλλων σε χρυσό.
Αυτό οδήγησε στην σύγχρονη αντίληψη για την αλχημεία.


A. Cellarius, Harmonia Macrocosmi Historiaca, Άμστερνταμ 1660. Επιπεδοσφαιρική απεικόνιση του Πτολεμαϊκού συστήματος


A. Cellarius, Harmonia Macrocosmi Historiaca, Άμστερνταμ 1660. Διαστηματική απεικόνιση του Πτολεμαϊκού συστήματος


A. Cellarius, Harmonia Macrocosmi Historiaca, Άμστερνταμ 1660


S. Trimosin, Splendor solis, Λονδίνο, 16ος αι. "Η Κρόνια νύχτα"


S. Trimosin, Splendor solis, Λονδίνο, 16ος αι


S. Trimosin, Splendor solis, Λονδίνο, 16ος αι. Η άφιξη της Αφροδίτης στον ουρανό που φέρνει την τέρψη των αισθήσεων και εξαίσια χρώματα


Hans Leisegang, Στουτγάρδη 1985. Αναπαράσταση της γνωστικής κοσμολογίας των Οφιτών


"Anatomia Auri sive Tyrocinium Medico-Chymicum", J.D. Mylius (Frankfurt, 1628)


An emblem from Honoratus Marinier’s, ca. 1790. Alchemical Manuscript of the Seven Keys (McLean’s edition).


A. Kircher, "Turris Babel", Άμστερνταμ 1679


H. Khunrath, "Amphitheatrum sapientiae aeternae", 1602. Κοσμολογική απεικόνιση του αλχημιστικού έργου με τη μορφή του βολβού του οφθαλμού.


Michelangelo Cactani. "La Materia della Divina", Comedia di Dante Alighieri (1855)


M. Maler, "Atalanta fugiens", Oppenheim 1618. Η γέννηση της φιλοσοφικής λίθου στον αέρα


Gregorius Anglus Sallwigt (ψευδώνυμο του von Welling), "Opus mago-cabalisticum", Frankfurt, 1719


Thomas Norton, "Tractatus chymicus", Φρανκφούρτη 1616. Σχεδιάγραμμα του κόσμου με μορφή κλιβάνου


J. Isaak Hollandus, Hand der Philosopher, 1667 (έκδοση Βιέννης). Το χέρι του φιλοσόφου


Hildegard von Bingen, Scivias (codex Rupertsberg), 12ος αι. , όραμα της Hildegard von Bingen


A. Cellarius, Harmonia Macrocosmi Historiaca, Άμστερνταμ 1660. Χριστιανικός έναστρος ουρανός


J.C. Barchusen, "Elementa chemicae", Leiden 1718. Γένεσις μέσα στον άμβικα


D. Stolcius von Stolcenberg, "Viridarium chymicum", Φρανκφούρτη 1624. Στα 4 στοιχεία (από αριστερά: γη, νερό, αέρας, φωτιά) αντιστοιχούν οι 4 φάσεις του αλχημιστικού έργου και οι 4 βαθμοί του πυρός.


H. Bosch, οι δυο πτέρυγες του «Κήπου των Απολαύσεων», περ. 1510. Η δημιουργία του κόσμου

4 σχόλια: